Håll koll på hastigheten

19 november 2010

Har du bestämt dig för att börja använda fibern än? Många väntar på att sina gamla uppsagda abonnemang ska löpa ut så de slipper betala dubbelt. Andra har redan hoppat på tåget.

Flera av de som redan är igång har dessutom tecknat sig för de snabbaste tjänsterna hos olika operatörer och nått hastigheter som Stureplan-surfare skulle vara avundsjuka på. Men det har också visat sig att det inte är alla operatörer som verkligen kan leva upp till vad de säljer.

Så hur vet man att man får vad man betalar för? Enkelt. Testa på Bredbandskollen.se.


Bredbandskollen är ett konsumentverktyg som hjälper bredbandskunder att utvärdera sin bredbandsuppkoppling. Tjänsten körs med en webbläsare och mäter hur snabbt ditt bredband är i praktiken. Efter testet, som tar under en minut att köra, får du ett mätvärde och en rekommendation hur väl detta mätvärde stämmer överens med den förväntade kapaciteten på internetanslutningen. Tänk dock på att kapaciteten som säljs är upp till den utlovade.

Som företagskund får man betala ganska mycket mer för att bli garanterad en utlovad hastighet. Som privatperson är man flera som delar på en gemensam kapacitet som ibland kan gå under vad som utlovats. Men det får inte gå under hur mycket som helst. En bra riktlinje som privatkund är att du minst ska nå 75 procent av den utlovade kapaciteten i nio fall av tio.

Når du inte detta är det något fel. Antingen hos dig eller hos den operatör du valt som leverantör av bredbandet. Värt att tänka på är att fiberns kapacitet vida överstiger de flesta trådlösa nätverk och många lite äldre nätverkskort i våra datorer.

Använder du ett trådlöst nätverk eller ett 100 Mbit/s nätverkskort är det normalt att nå 50-60 Mbit/s, det vill säga en bra bit under de 100 Mbit/s som faktiskt är möjliga idag i vårt fibernät.

Med moderna datorer och snabba nätverksanslutningar (1 Gbit/s) är det rimligt att nå mellan 80 och 95 Mbit/s via bredbandskollen. Men det finns desssvärre några som inte nått detta trots att de själva har kapacitet till det.

Problemet kallas översäljning och innebär att operatören säljer en begränsad kapacitet till allt för många samtidigt utan att uppgradera sina egna förbindelser i motsvarande grad. Detta kan vara tillfälliga problem inför en kommande utbyggnad, men är inget som du ska behöva acceptera.

Betalar du för 100 Mbit/s ska du ha minst 70 Mbit/s. Och detta kollar du alltså enklast på Bredbandskollen.se.

Om du råkar ut för en lägre kapacitet än utlovat har du möjlighet att ångra ditt val. Ångrar du dig inom 14 dagar kan du bara välja en annan operatör istället och slippa ur avtalet utan uppsägningstid.

Så se till att testa din anslutning så fort som möjligt, och nöj dig inte med mindre än 75 procent av det utlovade. Klaga i så fall direkt och tänk på att inte låta operatören dra ut på ärendet tills din ångertid gått ut.

Oeratören skyller som regel på din utrustning i första hand, men om din utrustning har tillräcklig kapacitet kan du ta hjälp av Wexnet som har ett eget motsvarande prestandatest där det går att kontrollera din egen kapacitet före operatörens nät. Kontakta Wexnets kundtjänst så hjälper de dig med detta.

Visar det sig att din utrustning inte klarar 100 Mbit/s i dagsläget kan det ju också vara anledning till ett byte. Varför betala för 100 Mbit/s om du bara kan använda 55? Bättre då att välja ett annat abonnemang och betala för en lägre kapacitet som bättre svarar mot vad du kan använda dig av.

Vilken kapacitet de olika operatörerna erbjuder hittar du också på Wexnets hemsida som du når genom att klicka här.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.