Laddade upp en ny kartfil till hemsidan och tyckte att det gick ovanligt långsamt. Så jag testade med www.bredbandskollen.se.
Det som hämtas gick fortfarande snabbt, men testet visade att prestandan för att skicka filer var begränsad till en tiondel. Av någon anledning verkar operatören ha strypt tillgången till det som erbjuds i ett billigare abonnemang, men fakturan är fortfarande i enlighet med det dyrare. Har klagat utan att få svar ännu. Testa du också för säkerhets skull.
Så här ser det ut med Vökby 2012-08-26 kl 17,30
Just nu 94,99 in och 87,84 ut.
Håller med haft mkt sämre hastighet sista tiden… testen nyss 9,96mbit upp o ner 46,24 som normalt legat runt 100 upp o ner…. Reijo
Vad har du för operatör?
Haft ett antal dialoger med wexnet samt voicetech…. nu de sista veckorna o de skall mäta in våra hastigheter fr o m idag 2 /10 så får vi se…
morgonen allt ok med hög hastighet men sen sjunker det till mer hälften efter en stund inte minst nerladningen hem… då trol belastningen ökar…
långt under vad som skall vara.. så förklarat att det accepteras inte utan kommer o gå vidare om det inte rättas till väntar nu den här veckan också på ett ev resultat… min stora misstanke är efter de tester jag gjort att wexnet inte hunnit uppgradera efter alla nya anslutningar… ja vi får se… återkommer
Hej Reijo!
Vi är medvetna om att det är problem. Det är wexnet som sköter den biten och av
någon anledning så har de gjort något fel. Vi har gjort en felanmälan till
dem och vi hoppas att de löser det snart.
Med vänlig hälsning
/Kundtjänst Voicetech
Samma svar som jag fått, både för hastighet och för att den fasta ip-adressen inte funkade. Nu funkar dock den fasta ip-adressen, men det går fortfarande för långsamt att skicka.
Fick detta idag ang fråga när fixat
Hej Reijo!
Det kan jag inte svara på, jag har felanmält och fick detta som svar av
wexnet.
” Vi har en ny mät-tjänst som inte är lanserad ännu, men när vi kollar samma
typ av tjänst så får vi korrekta värden. Vi får samma typ av fel som kund
när det gäller bredbandskollen. Den nya mättjänsten kommer att lanseras inom
kort. Kund får avvakta lite.”
Vi vet inte riktigt vad som händer. Vi har bara fått informationen ovan. Du
kan ju ringa wexnet och fråga men du kommer förmodligen få samma svar.
Med vänlig hälsning
/Alexander
Jag fick ungefär samma svar också. Men nu svarar Bredbandstestet mycket bättre – 94,99 ner och 86,10 Mbit/s uppströms, men när jag ftp:ar går det definitivt inte så snabbt uppströms, bara nedströms. Verkar som om de jobbar mer med mättjänsterna än med den faktiska kapaciteten. Någon som har andra eller liknande erfarenheter från andra operatörer?
Är det fortfarande några som har hastighetsproblem…. har nu fört en mkt tät o otacksam kommunikation med Voicetech för jag behöver veta för vidare diskussioner… kan nämna att wexnet är def oskyldiga just nu efter genomförda tester som bevis… Reijo
Svar från Bredbandskollen :
Bredbandskollen Support [support@bredbandskollen.se]
Skickat: den 10 oktober 2012 06:35
Till:
Reijo Anttonen
Hej Reijo,
Tack för ditt mail.
Bredbandskollen mäter din hastighet mot en neutral mätserver vid en av
de nationella knutpunkterna i Sverige. Många andra testverktyg,
exempelvis Speedtest.net, använder servrar som tillhandahålls av
specifika leverantörer eller privata aktörer, vilket kan leda till att
olika abonnenter får olika värden beroende på vilka operatörer de har.
Dessutom kan det förstås finnas skillnader i mätmetoderna som kan
påverka resultaten, men där är det svårt för oss att kommentera då det
varierar från fall till fall.
Vanliga orsaker till låga resultat med höghastighetsanslutningar är en
router eller brandvägg som inte klarar av att hantera snabb trafik. Se
till att du är ansluten direkt till bredbandsuttaget (med
nätverkskabel) och stäng av ev. mjukvarubrandvägg och antivirus med
trafikkontroll tillfälligt när du gör testet, så att du ser vad du får
”i jacket”. Blir resultatet bättre kan du fortsätta att undersöka om
det är en router eller inställning i brandväggen som begränsar din
hastighet.
Du kan även prova att manuellt justera antalet trådar till 4 eller 5
och göra en ny mätning från det avancerade läget, samt att göra testet
i en annan webbläsare för att se så att det inte är där begränsningen
ligger. Om du använder Windows XP kan du också prova vårt program för
att trimma window size i ditt operativsystem
(http://www.bredbandskollen.se/download/bbtrim.exe). Detta program
förbättrar i många fall prestandan avsevärt vid höga
anslutningshastigheter.
”En liten o bra fingervisning från en part som inte är direkt inblandad i mitt problem…”
Reijo