Kolla din hastighet

Laddade upp en ny kartfil till hemsidan och tyckte att det gick ovanligt långsamt. Så jag testade med www.bredbandskollen.se.

Det som hämtas gick fortfarande snabbt, men testet visade att prestandan för att skicka filer var begränsad till en tiondel. Av någon anledning verkar operatören ha strypt tillgången till det som erbjuds i ett billigare abonnemang, men fakturan är fortfarande i enlighet med det dyrare. Har klagat utan att få svar ännu. Testa du också för säkerhets skull.

10 reaktion på “Kolla din hastighet

      1. Reijo Anttonen

        Haft ett antal dialoger med wexnet samt voicetech…. nu de sista veckorna o de skall mäta in våra hastigheter fr o m idag 2 /10 så får vi se…
        morgonen allt ok med hög hastighet men sen sjunker det till mer hälften efter en stund inte minst nerladningen hem… då trol belastningen ökar…
        långt under vad som skall vara.. så förklarat att det accepteras inte utan kommer o gå vidare om det inte rättas till väntar nu den här veckan också på ett ev resultat… min stora misstanke är efter de tester jag gjort att wexnet inte hunnit uppgradera efter alla nya anslutningar… ja vi får se… återkommer

        Svara
  1. Reijo Anttonen

    Hej Reijo!

    Vi är medvetna om att det är problem. Det är wexnet som sköter den biten och av
    någon anledning så har de gjort något fel. Vi har gjort en felanmälan till
    dem och vi hoppas att de löser det snart.

    Med vänlig hälsning

    /Kundtjänst Voicetech

    Svara
  2. Reijo Anttonen

    Fick detta idag ang fråga när fixat

    Hej Reijo!

    Det kan jag inte svara på, jag har felanmält och fick detta som svar av
    wexnet.

    ” Vi har en ny mät-tjänst som inte är lanserad ännu, men när vi kollar samma
    typ av tjänst så får vi korrekta värden. Vi får samma typ av fel som kund
    när det gäller bredbandskollen. Den nya mättjänsten kommer att lanseras inom
    kort. Kund får avvakta lite.”

    Vi vet inte riktigt vad som händer. Vi har bara fått informationen ovan. Du
    kan ju ringa wexnet och fråga men du kommer förmodligen få samma svar.

    Med vänlig hälsning

    /Alexander

    Svara
  3. Petter Hammarbäck

    Jag fick ungefär samma svar också. Men nu svarar Bredbandstestet mycket bättre – 94,99 ner och 86,10 Mbit/s uppströms, men när jag ftp:ar går det definitivt inte så snabbt uppströms, bara nedströms. Verkar som om de jobbar mer med mättjänsterna än med den faktiska kapaciteten. Någon som har andra eller liknande erfarenheter från andra operatörer?

    Svara
  4. Reijo Anttonen

    Är det fortfarande några som har hastighetsproblem…. har nu fört en mkt tät o otacksam kommunikation med Voicetech för jag behöver veta för vidare diskussioner… kan nämna att wexnet är def oskyldiga just nu efter genomförda tester som bevis… Reijo

    Svara
  5. Reijo Anttonen

    Svar från Bredbandskollen :

    Bredbandskollen Support [support@bredbandskollen.se]
    Skickat: den 10 oktober 2012 06:35
    Till:
    Reijo Anttonen
    Hej Reijo,

    Tack för ditt mail.

    Bredbandskollen mäter din hastighet mot en neutral mätserver vid en av
    de nationella knutpunkterna i Sverige. Många andra testverktyg,
    exempelvis Speedtest.net, använder servrar som tillhandahålls av
    specifika leverantörer eller privata aktörer, vilket kan leda till att
    olika abonnenter får olika värden beroende på vilka operatörer de har.
    Dessutom kan det förstås finnas skillnader i mätmetoderna som kan
    påverka resultaten, men där är det svårt för oss att kommentera då det
    varierar från fall till fall.

    Vanliga orsaker till låga resultat med höghastighetsanslutningar är en
    router eller brandvägg som inte klarar av att hantera snabb trafik. Se
    till att du är ansluten direkt till bredbandsuttaget (med
    nätverkskabel) och stäng av ev. mjukvarubrandvägg och antivirus med
    trafikkontroll tillfälligt när du gör testet, så att du ser vad du får
    ”i jacket”. Blir resultatet bättre kan du fortsätta att undersöka om
    det är en router eller inställning i brandväggen som begränsar din
    hastighet.

    Du kan även prova att manuellt justera antalet trådar till 4 eller 5
    och göra en ny mätning från det avancerade läget, samt att göra testet
    i en annan webbläsare för att se så att det inte är där begränsningen
    ligger. Om du använder Windows XP kan du också prova vårt program för
    att trimma window size i ditt operativsystem
    (http://www.bredbandskollen.se/download/bbtrim.exe). Detta program
    förbättrar i många fall prestandan avsevärt vid höga
    anslutningshastigheter.

    ”En liten o bra fingervisning från en part som inte är direkt inblandad i mitt problem…”
    Reijo

    Svara

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *